Cirkus Alfredo

-tips på lite skojiga platser att besöka med barn

Minisemster på Scandic Hotell i Örebro

Här i veckan så tog jag och Maja med oss mormor och kusin Cornelia på en minisemester till Örebro. Vi reste med tåg och bodde två nätter på Scandic Hotell Örebro Väst. En mycket lyckad liten resa, vi hann se mycket men det finns en del kvar att upptäcka så vi åker gärna tillbaka till Örebro igen!

Scandic Hotell Örebro Väst

Vi valde att bo på Scandic Hotell Väst för att det är ett av de hotell som är extra barnvänligt. Det finns riktigt lekrum, familjerum och inomhuspool. När man reser med barn är det skönt att känna att det är ok för barnen att få ta plats och höras, speciellt när man har en . På Scandic Hotell kunde vi verkligen koppla av för det var fullt av barnfamiljer så vi behövde inte alls känna att nån blev störd av att Maja sprang i korridoren.

barnvänligt hotell

I receptionen har barnen en egen liten trappa att kliva på så dom kan följa med på allt som händer. Det var mycket uppskattat av hotellets mindre gäster.

Familjerum

Vi hade bokat ett rum av typen Family Superior där det fanns en dubbelsäng och en bäddsoffa med två bäddar till barnen. Rummet var stort och bra med gott om plats till vagnen och alla saker. Dock var det lite slitet och sängarna var rätt hårda. Scandic håller på att renovera alla sina hotell och jag kikade in i en del andra rum som var fint renoverade så jag antar att hela hotellet kommer att bli lika fint snart.

barnvänligt hotell

Family superior-rum med dubbelsäng och bäddsoffa.

Eftersom det var ett Superior rum fanns det även badrockar och vattenkokare så man kunde göra kaffé och thé. Nu dricker ju inte vår Maja välling men om man har barn som gör det så kan det vara en idé att boka ett superiorrum. Dom kostar bara ca 100-200 kr mer per natt. Vi hade även använt oss av Ica-kortets rabatt som ger 20 % rabatt under sommaren och helger.

Mamma pustar ut på sängen och barnen kan hänga i soffan och titta på smart-tv. Det fanns även som en liten hall med god plats till vagnen.

När jag bokade gick jag med i Scandic Friends som är deras bonussystem, det ger 20 % rabatt på mat i restaurangen under sommaren och helger.

Lekrummet

På hotellet fanns ett lekrum och en inomhuspool att roa sig med. Vi hade hört oss för innan om att lekrummet skulle ligga i direkt anslutning till restaurangen så att man kan ha uppsikt över barnen som leker när man sitter och äter. Nu höll restaurangen på att renoveras så tyvärr var det inte så nu. Det var synd för det hade varit skönt att kunna äta i lugn och ro. Nu blev det istället tjat om att gå till lekrummet under alla måltider.

Men renoveringen är ju bara tillfällig och ska vara klar i september. Då kan nog föräldrar sitta och äta ifred på hotellet igen. Jag har dessutom sett att flera andra Scandic hotell har lekrum precis vid restaurangen och det är ju något som småbarnsföräldrar verkligen uppskattar. Nu gick vi till lekrummet efter middagen istället och där var det fullt ös med många barn. Det finns lite puffar att klättra på, litet kök, ritsaker, filmvisning, och tv-spel.

barnvänligt hotell

Full fart i lekrummet på Scandic Hotell!

Poolen

Vi hade valt detta hotellet delvis för att det fanns en pool och vår dotter älskar att bada. Men vi måste erkänna att poolen passade inte riktigt oss. För det första så var det så kallt i poolen så det var inte så skönt att kliva i men höll man sig lite i rörelse så gick det bra efter ett tag. Det brukar ju barn vara bra på!

Sen var poolen så djup att jag inte bottnade och då blir det lite svårt att hålla i en treåring och samtidigt trampa vatten. Så det var väl lite av en besvikelse att vi inte kunde bada så mycket. Men det blev ett dopp första kvällen i alla fall och det var uppskattat. Har man lite större barn som kan simma själva passar den nog utmärkt.

barnvänligt hotell med pool

Cornelia simmar i poolen på Scandic Hotell.

Efter badet kunde man kika in genom små runda fönster mot poolen. Det tyckte Maja nästan var roligare än att bada. Sen kunde hon springa sig torr i den långa korridoren!

barnvänligt hotell

Roliga små runda fönster att kika in i.

Vad kan vara bättre än att få springa i en lång, lång korridor med mjuk matta?!

Restaurangen

Vi åt i restaurangen första kvällen plus att vi åt frukost där också båda mornarna. Vi var inte helt nöjda med restaurangen. Den mat som vi vuxna tog var god men barnen hade som en liten egen buffé och den maten var inte riktigt fräsch utan hade stått där ett tag. Vi hade nog hellre beställt enskilda rätter från barnmenyn istället.

Middag på restaurangen.

Frukosten var bra och barnen tyckte det var kul att kunna välja på så mycket. Tyvärr var det slut hela tiden på många saker och det tog lång tid innan det kom nytt. Det var ju lite jobbigt när det ena barnet hann få varm chokladmjölk men inte det ena och sen dröjde det en halvtimme innan det kom ut mjölk igen. Det gick ju inte att vänta så länge så jag tog lite grädde och blandade med varmt vatten.

Nu var ju hela restaurangen under renovering så det var inte så trevligt att sitta där. Jag har full förståelse för att man måste renovera nån gång så det gör inte så mycket. Men det var lite tråkigt att dom körde igång med slipmaskiner och borrar mitt under frukosten. Man kan tycka att dom kunde ha väntat en halvtimme tills folk ätit klart.

Om man inte vill äta på hotellet så finns det gott om alternativ i närheten. Det finns McDonalds bara ca 100 m från hotellet. Lite längre bort finns ett Pizza Hut, det finns även en grill och pizzeria alldeles i närheten. Sen finns det Willys och två stora bensinmackar om man blir sugen på nåt.

Vi gick till McDonalds andra kvällen, det är dygnet runt öppet och har lekplats både inne och ute. När vi skulle hem kom naturligtvis världens skyfall. Tur som var fick vi ett par sopsäckar att dra över oss.

barnvänligt hotell

Maja och mormor på en regnväders promenad.

Nöjda med vistelsen

Trots en del besvikelser är vi mycket nöjda med vår vistelse på Scandic Hotell Örebro Väst. Det vi uppskattade var att det verkligen har ordnats för att välkomna barn i olika åldrar. Utöver lekrummet fanns ballonger vid restaurangen, tipspromenad för lite större barn, möjlighet att låna böcker i receptionen, liten välkomstpresent samt att man kunde få kritor och målarpapper från receptionen. Rummet passade utmärkt, vi uppskattade att det fanns gott om plats och att det var bäddsoffa istället för våningssäng. Lägg till glad och trevlig personal på detta så har vi en toppen-semester!

Hotellkedjan Scandic Hotels satsar stort på att locka till sig barnfamiljer på lov och helger. De gör det bra och därför har de även vunnit Stora Barnsemesterpriset flera gånger på siten barnsemester.se. På Scandic Hotels finns rymliga familjerum med våningssäng, flera hotell har inomhus pool, lekrum, välkomstpaket och barnmeny. Vissa hotell är speciellt utvalda att var extra barnvänliga, särskilt under skolloven. Ett av dom är Scandic Hotell Kungens Kurva i Stockholm.

Läs mer om vad vi hittade på för barnvänliga aktiviteter i Örebro här!