Cirkus Alfredo

-tips på lite skojiga platser att besöka med barn

Weekendresa till Örebro

Jag och Maja tog med oss mormor och storkusinen Cornelia på en liten minisemester. Det blev en tågresa till Örebro. Vi blev glatt överraskade av att det fanns så mycket kul att göra med barn där. Två dagar räckte inte till så vi åker gärna tillbaka igen!

Mycket att göra med barn i Örebro

Vi stannade i två nätter och hann med att se en hel men det finns också mer kvar att upptäcka. När vi kom med tåget på måndagen vid lunchtid var det ganska dåligt väder med regnskurar så vi åt bara lunch och tog en liten tur på stan innan vi tog bussen till hotellet. (läs mer om vår vistelse på Scandic Hotell här)

resa med barn

Fin vy över Svartån och Örebro Slott.

Det finns ett väl utbyggt bussnät i Örebro så det funkar fint att ta sig fram. På stationen finns även ett resecentrum om man behöver hjälp. Vi köpte ett värdekort på Pressbyrån som vi kunde använda att köpa biljetter för till oss alla. Det är lite billigare än att köpa på bussen med kort.

Kusinerna åker buss i Örebro!

Wadköping

Dag två begav vi oss till Wadköping. Det är ett litet område i centrala Örebro som består av en samling gamla hus som fraktats dit och byggts upp. Bla kan man besöka Cajsa Wargs skafferi. Det är en fin liten del av staden där det är fint att bara strosa runt ett tag. Det finns bageri, café, Turistbyrå och en hel del små mysiga butiker som säljer hantverk.

Fin gata i Wadköping.

För barn finns Lekladan som är som en enda stor lekstuga där man kan leka handelsbod och sköta om trädjur. Utanför finns ett fotoplank, kusinerna tyckte det var riktigt kul att bli fotograferade som en pojke och flicka med gammeldags kläder.

att göra med barn

Fotoplank utanför Lekladan i Wadköping.

Efter att vi gått runt i lite butiker och varit i Lekladan tyckte vi att det var dags för en glass. Det fanns ett fint café med innegård där det gick att få skugga. Där kunde man köpa stora mjukglassar i en liten glasskiosk. Där serverades även lunchbuffé.

barnsemester

Trevligt café med glass och lunchbuffé i Wadköping.

På samma torg som cafét kan man hitta Cajsa Wargs skafferi. Där finns även en liten utställning om vår kanske mest kända kokboksförfattare. I hörnet av torget finns en liten fin presentbutik som sålde en hel del fina och lustiga saker.

resa med barn

Besök Cajsa Wargs skafferi i Wadköping.

Det finns även många arrangerade aktiviteter för barn i Wadköping. På sommaren spelas teater och musik av kulturskolans elever nästan dagligen. Men vi var tvungna att gå vidare för att utforska nästa vattenhål för barnsemestrare, Stadsparken!

Örebro Stadspark

Nästa stopp var Stadsparken. En liten park med fina planteringar precis bredvid Svartån. Där finns en riktigt stor lekpark med flera stora klätterställningar. Men det bästa av allt, det finns en plaskdamm, Maja hoppade i direkt!

resa med barn

Svalkande plaskdamm för dom minsta i Örebro Stadspark.

Lunch i Stadsträdgården

Vi tog en lite sen lunch i Stadträdgårdens café och restaurang. Vilket ställe! Cafét är beläget inne i Örebro stads stadsträdgård. Man kan välja att sitta inne i växthusen eller ute i den vackra trädgården. Buffén serveras fram till 14.00 efter det kan man köpa lite lättare rätter som paj och sallader.

resa med barn

Vackert café med fräsch mat i Örebro Stadsträdgård.

Maten var superfräsch. Vi blev nästan lite irriterade först för vi tyckte maten dröjde så länge. När den väl kom förstod vi varför, den var verkligen välgjord, ingen fryst micromat. Till efterrätt kunde barnen plocka bär från landen, härligt!

barnsemester

Plocka bär till efterrätt på café i Stadsträdgården.

Stora Holmen – barnens egen ö!

Med god mat i magen gav vi oss av mot nästa mål på vår barnsemester – Stora Holmen. Från Stadsparken går det en liten roddfärja som tar en över till barnens egen ö. Från andra sidan ån finns broar. På ön finns lekpark, en klapphage med kalvar, får och grisar, ett litet tåg och en karusell. Men det bästa av allt enligt Maja var allsången ihop med öns egen maskot, Hasse Hasselmus.

allsång barn

Allsången med Hasse Hasselmus var mycket populär.

God lunch sista dagen i Örebro

Sista dagen hann vi med en liten sväng på stan och ta en god lunch innan det var dags att ta tåget hem. På Jerntorget fanns en stor fontän som blev väldigt populär hos Maja.

barnsemester

Populär fontän på Jerntorget med utsikt över slottet.

Lunch tog vi på en liten restaurang precis vid torget, Paco. Dom hade en lunchbuffé med pasta och pizza som barnen tog. Vi fick lyckligtvis barnpris på buffén när vi frågade om det. Vi vuxna tog varsin nachostallrik. All mat var fräsch och vi hade fin utsikt över torget och slottet.

barnvänlig restaurang

God lunchbuffé på Paco´s i Örebro.

Mer att upptäcka i Örebro

Vi hade verkligen ett par riktigt trevliga dagar i Örebro. Det var en positiv överraskning att det fanns så mycket roligt att göra tillammans med barn. Men även om vi hann med en hel del så vill vi gärna åka tillbaka fler gånger för det finns mycket mer att upptäcka. Nästa resa till Örebro blir nog på vintern och då kan det passa att besöka Svampen, vattentornet, Klossbutiken som har Sveriges största utbud på Lego eller kanske Gustavsvik, äventyrsbadet. Nåt skoj blir det i alla fall!

För ett till tips på en trevlig dagsutflykt, läs om när vi var till Hemlingby Friluftsområde utanför Gävle.

3 Responses to Weekendresa till Örebro

1. Örebro är väldigt underskattat just som barnvänlig stad.

Permalink
  2. Hej Bara Brittiskt, ja, vi blev verkligen glatt överraskade av Örebro och vad staden hade att erbjuda barnfamiljer. Vi kommer definitivt åka tillbaka!

3. […] Örebro är en stad som bjuder på många roliga aktiviteter för barn. Vare sig familjen väljer att stanna längre eller kortare tid så finns det passande saker att hitta på i denna pärla vid Hjälmarens strand. […]